
Vores søns skole har en terapihund der kommer en gang om ugen. Jeg var skeptisk i starten.
Men effekten på børnene? Den er faktisk imponerende.
Børn der ikke ville læse højt
Der var en dreng i klassen der hadede at læse højt. Blev nervøs, stammede, ville ikke.
Men når hunden var der? Han læste for hunden. Ingen problemer.
Hunde dømmer ikke. De lytter bare. For nogle børn er det forskellen mellem at turde og ikke turde.
Stressniveauet falder
Studier viser at børns kortisol (stresshormoner) falder når de er sammen med hunde.
Det mærkes i klasselokalet. På dage hvor hunden er der er der mere ro, mindre konflikter, bedre fokus.
Det er ikke magi. Det er biologi. Hunde har en beroligende effekt på mennesker.
Empati og ansvar
Børn lærer at læse hundens signaler. Når er den træt? Hvornår skal den have ro?
Det lærer dem at tænke på andres behov. At være omsorgsfulde. At respektere grænser.
Min søn er blevet bedre til at læse situationer generelt. Han er mere opmærksom på hvordan andre har det.
Ikke alle hunde passer til det
Skolens terapihund er en Golden Retriever på 5 år. Rolig, stabil, elsker børn.
Det er ikke bare en tilfældig hund. Det er en specifik type hund med specifik træning.
Unge hunde, nervøse hunde, eller hunde der ikke kan lide børn? De hører ikke til i en skole.
Det kræver den rigtige hund til den rigtige opgave.
Sikkerhed først
Der er regler. Børnene lærer:
- Aldrig genere hunden når den hviler
- Altid spørge om lov før de klapper
- Gentle berøring, ikke hårdt
- Respektere hvis hunden går væk
Det handler ikke bare om hundens trivsel. Det lærer også børnene at respektere grænser.
Hvad med allergier?
Det var den første bekymring jeg havde. Men det er planlagt.
Hunden er i bestemte lokaler. Børn med allergier undgår dem. Der er luftrensere. Det fungerer.
Og ærligt? De fleste børn med milde allergier reagerer ikke. Det afhænger af hunden og lokalerne.
Motivation til at komme i skole
Der er børn der glæder sig til torsdage. Fordi det er hundedag.
For nogle børn er det forskellen mellem at være engageret og falde fra.
Og det smitter af. På dage hvor hunden er der er stemningen bare bedre.
Det handler om inklusion
Børn der kæmper socialt finder det lettere at snakke med andre når hunden er der. Hunden bliver en fælles interesse.
“Vil du klappe hunden med mig?” er en nem måde at starte samtaler på.
Min søn har fundet venner gennem hundeaktiviteterne på skolen.
Hvad med egen hund?
Jeg overvejede at få vores egen hund med. Men det er ikke det samme.
Terapihunde har certificering, erfaring, specifik træning. Min hund er dejlig men ikke trænet til det.
Der er forskel på familiehund og arbejdshund.
Lærer også om hundetræning
Børnene lærer grundlæggende om hundetræning. Kropssprog, kommandoer, positiv forstærkning.
Min søn bruger de samme principper derhjemme. Han forstår nu hvorfor vores hund gør som den gør.
Det giver mening for børn. De kan se resultatet med det samme.
Og hvis I selv overvejer at få hund eller vil lære mere om positiv træning, så kan Kaufmann’s Hvalpetraening hjælpe jer med de samme principper der virker så godt i skolen.
For lærerne er det også positivt
Lærerne siger at dage med hund er bedre undervisningsdage. Børnene er mere fokuserede, mere positive.
Og selv lærerne bliver gladere af at have hunden der.
Det er win-win.
Angst og nervøsitet
Nogle børn med angst finder det lettere at være i skole når hunden er der. Hunden giver tryghed.
Det er ikke erstatning for terapi. Men det er supplement der virker.
Kritikere findes
Nogle forældre var imod det. “Hunde hører ikke til i skole.”
Men efter de så effekten? De fleste ændrede mening.
Resultater taler for sig selv.
Hvad hvis jeres skole overvejer det?
Start småt. En dag om ugen. En certificeret terapihund. Klare regler.
Involver forældre i beslutningen. Adresser bekymringer åbent.
Og vær tålmodig. Det tager tid at implementere rigtigt.
Vil jeg anbefale det?
Absolut. Mit barn har fået mere ud af det end jeg troede muligt.
Og ikke kun ham. Hele klassen har det bedre.
Hunde i skoler er ikke en gimmick. Det er et værktøj der virker.
Hvis det gøres rigtigt. Med den rigtige hund, den rigtige træning, de rigtige regler.
Så ja. Jeg er blevet fortaler for det.
Hvem havde troet det?